hur Det här det började

En lördag i början av april 2020 tog jag en tur med Lasern. Det skulle mojna från ganska bra med vind. Jag började med en läns, handskar behövdes inte i den lätta vinden. Sista biten ner till ön jag skulle runda kom en riktig körare vilken tog mig planande med bra balans till bleket bakom ön. Nästan ute i vinden på andra sidan ön fick jag tryck.... som försvann.....och kom tillbaka. Långt inne i båten hann jag inte ut. Jag fick kliva över på centerbordet och räta upp den.

Kryss hem med blöta händer i den friska vinden. Inga problem förutom kalla händer. Tankarna på vad jag höll på med dök upp. Under kryssen hem växte ett projekt fram.

Jag behöver en DN på blötvatten. Vinterns seglingar i minne gör Lasern till en smått tråkig båt att segla ensam. Jag har två, men det är sällan någon vill rejsa. Finns det något fönster att skapa en sådan båt? Jag släppte lite på skotet så att båten blev lättseglad. Tankarna snurrade upphetsat runt i skallen. Väl på land hade jag uppfattningen att det borde gå. I alla fall mer eller mindre bra.

Den skall vara rolig att segla, vilket betyder att den skall vara snabb och inte vålla för stora problem.

Att foil är det enda som är snabbt nog och att riggen skall ha samma automatväxel som en DN-rigg bestämde jag ute i Lasern.

Farkosten måste även väga så lite som möjligt för att kunna sjö- och torrsättas enkelt. Även transport av den måste kunna ske likt en DN. Alltså måste den tyngsta delen väga mindre än 23kg.

Den måste vara lättseglad för att inte påfresta psyket med alla problem en svårseglad båt ger. Med detta menar jag LÄTTSEGLAD. Foilande brädor av olika slag går bort. Under våren köptes en foil till formulabrädan (vindsurfing). Det var roligt, men svårt. Kite är för trassligt. Befintiga jollar med foil kraschar ofta och har svårt att gippa och stagvända med bibehållet flygläge. Alla vana seglare skall kunna hantera båten och känna sig både lyckliga och trygga.

Under sommaren drevs idén som ett tankeprojekt. Målet var att fundera ut hela projektet och känna att inget kan gå fel. När man är klar med det kan man börja fundera på om båten skall byggas eller inte. Den punkten nåddes under hösten 2020 då jag och Philip träffades och gick igenom båten ordentligt. Nu skulle vi börja bygga.